Het nieuwe kunstboek van dichter Eppie Dam over het werk van Johan Haanstra (1914-1991) wordt vrijdag 2 oktober gepresenteerd bij Museum Belvédère. Dam maakte vier jaar geleden kennis met het werk van de Enschedese schilder, die in Warns tot bloei kwam. Hij werd meteen gegrepen door de vrije landschappen in kleur, niet in het minst omdat ieder stuk de naam van een Friese plaats had meegekregen. Haanstra verkoos dat boven het al te zielloze ‘Zonder titel’.
Niet dat de schilder ooit die plekken zelf bezocht heeft. Hij plukte de namen gewoon uit het register van het telefoonboek en plakte ze willekeurig onder een schilderij. Koren op de molen voor een dichter die niet wars is van vervreemding, en in woorden aan zijn eigen zoektocht begon. Het resulteerde in de bundel Omstreken, 29 tweetalige gedichten bij evenzoveel schilderijen.
Johan Haanstra (1914-1991) begon als succesvol portretschilder en werkte als docent aan de Akademie voor Kunst en Industrie (AKI) in Enschede. In de jaren zeventig van de vorige eeuw verhuisde hij naar Friesland, waar zijn beeldende werk opvallende nieuwe impulsen kreeg. De vrijheid van het Friese platteland inspireerde hem tot het maken van abstracte composities in heldere kleuren van eenvoudige vormen, lijnen en toetsen in een leeg vlak.
Een selectie van het werk van Haanstra wordt tot en met 13 december getoond in een van de kabinetten van Museum Belvédère, ter gelegenheid van het verschijnen van de bundel Omstreken. De gedichten van Dam staan zowel Fries- als Nederlandstalig in de bundel, die rijk geïllustreerd is met het werk van de kunstenaar. Zowel het boek als de tentoonstelling zijn een manifestatie van een bijzondere samenkomst tussen tekst, beeld en verbeelding.
Vanaf januari 2021 is er een grote tentoonstelling van Haanstra te zien in Villa De Bank in Enschede. De conservator heeft daarvoor in Warns bij de weduwe van de schilder vijftig werken uitgezocht.
Geef een reactie